پالادیوم

پالادیوم


من از رندی نخواهم کرد توبه
و لو آذیتنی بالهجر و الحجر

پیوندها

یک روز با فوکو

پنجشنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۶، ۰۲:۲۸ ب.ظ

                                          


کلاس قرار بود ساعت دو  شروع بشه اما با توجه به تجربه قبلی ترجیح دادم نیم ساعت زودتر حاضر بشم.در کلاس بسته بود برای همین سرک کشیدم ببینم کسی آمده یا نه،که در نتیجه چند نفری رو دیدم که مقابلشون یک آقایی که شبیه شیخ پریشان با موهای آشفته که تیشرت پوشیده بود  و سر در کتاب فرو برده،نشسته بود.با خودم گفتم خب کلاس قبلی هنوز تموم نشده.اما از اونجایی که آقایی که به نظر می رسید استاد باشه ظاهرش عجیب و غریب بود باعث شد از روی کنجکاوی دوباره سرک بکشم که در همین لحظه اون هم سرش رو بالا آورد و دیدم عه این استاده چقدر در میان اون انبوه موها شبیه میلاد دخانچیه!

خلاصه در کلاس رو باز کردن و دیدم درست آمدم.مشغول مرور  کتابی بود که می خواست تدریس بکنه،زودتر اومده بود که بدقول نشه.قبل از اینکه بقیه بچه ها بیان،خودمون رو معرفی کردیم و خلاصه بحث رو کلید زد.بحث پیرامون اندیشه های فوکو درباره حکومت بود.نتیجه همه صحبت هایی که از ساعت 2 تا 7 شد این بود که :فوکو شما رو از جادوی حکمرانی آگاه می کنه. پیش فرض ها رو در ارتباط با حوزه دانش علوم انسانی به چالش می کشه و خلاف جهت رودخانه شنا می کنه و با یک رویکرد انتقادی نسبت به جریان های اندیشه سیاسی می گه:مکانیزم اعمال قدرت و غایت تو رو نمی طلبم.بعد از انقلاب ایران به این نتیجه رسیده که همه چیز جبر ساختاری حکومت نیست و ضمیر و اراده افراد می تونه موثر واقع بشه.جامعه مدنی و تشکلاتی از این دست رو در کشورهای لیبرال در مسیر ایجاد تابعیت در شهروندان تلقی می کنه و...مسائلی از این دست که شرح دادن و پرداختن به جزئیات و تفهمیش همه بچه های کلاس رو درگیر کرده بود.بعضی بحث ها حول محور معرفت شناختی بود.در این میان آقای دخانچی نه تنها شبیه این استادهای عصا قورت داده حرف نمی زد که یا باید روی میز پیداش می کردید یا یک دفعه ای وسط بحث جدی آب میوه اش رو می نوشید: ))

چنین انسان ریلکس و راحتی بودند:دی.مسائل رو خیلی ساده و قابل فهم شرح می داد و در پاسخ به کسانی که می خوان نشون بدن از دماغ فیل افتاده گانی غور کرده در حجمی از کتاب ها هستند خندیده و می گفت:دانش فقط یک قطره ست نه چیزی بیشتر.

این کلاس بیشتر از اینکه برای من فهم و درکی نسبت به فوکو رو حاصل کنه حس و شناخت بهتری نسبت به آدم هایی ایجاد کرد که به دور از تکبر،به معنی واقعی کلمه خودشون هستند،بدور از ادا و اطوارهای تهوع آور و در این میان اینکه چه جوری قضاوت بشن یا از تعداد دنبال کننده های اینستاگرامشون کم بشه یا بهش اضافه بشه اهمیتی نداره.

در آخر هم همه با هم چند تا عکس یادگاری گرفتیم و روز با یه خاطره عالی به پایان رسید:)

                                                       

                                                                       

  • ۹۶/۰۳/۰۴
  • نویسنده ....

میلاد دخانچی

نظرات  (۱۲)

  • ماهی کوچولو
  • چقدر شخصیت جالبی داره این شخص

    دقیقا کجای عکسی؟ :)) 
    پاسخ:
    خیلی:))
    حالا بعدا درگوشت می گم:دی
    به خورشید میگفتم اون سری... فعلا حوصله آگاهی ندارم. ولی خوش به حالت که رفتی :(

    آقا در گوش منم میگی؟ :)))
    پاسخ:
    گوشت رو بیار نزدیک:))
     ا صبا من عکستو دیدم.. 
    راجع به فوکو تو جیوگی حرف زده بودن. تاثیر فوکو رو انقلاب ایران و اینا.
    منم دلم میخواست بیام ولی خب فکر کردم شاید بهتره یه جوجه معمار 18 ساله پا تو کفش بزرگترا نکنه.


    + شونه چیز خوبیه به نظرم :/
    پاسخ:
    مباحثش که یه جاهایی خیلی سنگین می شد من با اینکه مکاتب رو می دونستم یک جاهایی با سوالات بچه ها هنگ می کردم:))
    +:)))
  • دچـــــ ــــــار
  • 2 تا 7 !
    پاسخ:
    بله.دو تا 7 بعد از ظهر
    حالا بده من بگم دوستش ندارم اصلا؟ :دی
    پاسخ:
    نه بابا راحت باش.اتفاقا خودش هم سر کلاس به این موضوع اشاره کرد که بعضی ها خوششون نمیاد ازش:))

  • دچـــــ ــــــار
  • بچه خوبیه
    + منم چنتا پست از جیوگی زدم :
    https://fiish.blog.ir/tag/%D8%AC%DB%8C%D9%88%DA%AF%DB%8C
    پاسخ:
    ممنون :)
  • هولدن کالفیلد
  • حالا اگه من به خورشید میگفتم 18 ساله همه منو کتک میزدن :|
    سلام ماهی کوچولوی 4%ی!!!
    پاسخ:
    :))))))))
    خوش به حالت آبجی جان :))
    حالا نه که من اگه اونجا بودم خیلی از این چیزا سرم می شد دارم میگم ای کاش منم اونجا بودم! :| البته مثلا می تونستم مظلوم طوری اونجا بشینم فقط نگاه کنم :))

    یه حسی بهم میگه ردیف آخر دخترا از سمت چپ به راست سومی تویی :)) 
    آدرس دادنم به قول حنانه مثل پیازه خودم میدونم :دی
    پاسخ:
    ای کاش بودی آبجی جان:)
    :)))
    :*

    الان وقتی میخند یعنی درست گفتم؟ :)))
    پاسخ:
    قربااانت:*
    نه:)))
    این فوکو همونیه که گفته بود شیعه دو بال مهدویت و شهادت داره و زره ش ولایت فقیه؟
    کلاس آزاد بود؟یعنی هرکی بخواد میتونه بیاد؟
    پاسخ:
    خیر اون فرانسیس فوکویاما ست این میشل فوکو
    یک کارگاه آموزشی یک روزه بود.دانشجوها می تونستن شرکت کنن
    عه اینو توی استوری میلاد دیدم
    نمیدونستم شما هم جزوشون بودین :)
    پاسخ:
    :)
  • مهتابگردان ...
  • سلام :)
    من دلم میخواست این کلاس رو شرکت کنم اما متاسفانه اون روز کاری داشتم که نشد.
    شما صوت کلاس رو دارید؟

    پاسخ:
    سلام
    نه متاسفانه:)